Programa de Maestría en Cirugía del Segmento Anterior: autoevaluación

Authors

Keywords:

master's degree, ophthalmology, anterior segment surgery, self-evaluation

Abstract

Objective: To critically analyze self-assessment and its significance for program improvement in the example of the Master's in Anterior Segment Surgery, based on its social relevance, in order to achieve quality and accreditation of excellence.

Methods: A critical evaluation study of the master's program self-assessment was conducted, using the variables faculty, students, infrastructure, curriculum, impact, and satisfaction. Institutional documents were reviewed, and a structured questionnaire was administered via Google Forms to 44 professors and 36 master's students.

Authors' position: The conscious, collaborative, and critical application of self-assessment allows for an in-depth analysis of the program's development and the identification of advances and setbacks for decision-making on how to improve its management. The instruments used allow for the collection of the necessary information; however, reflection on solid legislative, pedagogical, and management bases is inevitable in order to have a less subjective picture of the state of the program.

Conclusions: The master's program in Anterior Segment Surgery shows growth and consolidation in its first editions, as well as a solid academic structure and commitment to excellence in the training of professionals. Self-evaluation enabled this achievement, which has an impact on academic training for the development of ophthalmology in Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taimi Cárdenas Díaz, Instituto Cubano de Oftalmología Ramón Pando Ferrer. La Habana, Cuba.

Especialista Segundo Grado Oftalmología. Profesor e Investigador Titular.

Meisy Ramos López, Instituto Cubano de Oftalmología Ramón Pando Ferrer. La Habana, Cuba.

Especialista Segundo Grado Oftalmología. Profesor e Investigador Titular.

References

1. Organización Mundial de la Salud. Ceguera y discapacidad visual. Ginebra: OMS; 2021 [acceso 26/06/2024]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment

2. Serpa Valdes M, González Cabrera Y, Chaswell Quiroga Y, Leal Hernández B, Rodríguez Mazo S. La ceguera y la baja visión en Cuba y en el mundo. Rev Cubana Oftalmol. 2023 [acceso 26/06/2024];36(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21762023000100015&lng=es

3. Ríos Torres M. Prevalencia de ceguera en la Ciudad de La Habana [tesis de doctorado en Ciencias Médicas]. [La Habana]: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2010 [acceso 26/06/2024]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=508

4. Bernaza-Rodríguez G, Douglas-de-la-Peña C, Orama-Domínguez I, González-Betancourt E, Dumé-Sánchez J, Pausa-Carmenates M. Diseño curricular de programas de maestría para profesionales de la salud. Educ Med Super. 2022 [acceso 26/06/2024];36(4) Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3635

5. República de Cuba. Ministro de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 11/2019. Subsistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías de la República de Cuba (SEA-M). La Habana; 2019 [acceso 26/06/2024]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fatesa/files/2022/06/Patr%C3%B3n-de-calidad-SEA-M-Res-11-19.pdf

6. Matas A. Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. REDIE. 2018 [acceso 26/06/2024];20(1):38-47. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000100038&lng=es&tlng=es.

7. Hernández Mendoza S, Duana Avila D. Técnicas e instrumentos de recolección de datos. ICEA. 2020;9(17):51-3. DOI: 10.29057/icea.v9i17.6019

8. Sánchez Bracho M, Fernández M, Díaz J. Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. RCUI. 2021;8(1):107-21. DOI: 10.35290/rcui.v8n1.2021.400

9. Cisneros Caicedo AJ, Guevara García AF, Urdánigo Cedeño JJ, Garcés Bravo JE. Técnicas e Instrumentos para la Recolección de Datos que apoyan a la Investigación Científica en tiempo de Pandemia. Dom. Cien. 2022;8(1):1165-1185. DOI: 10.23857/dc.v8i41.2546

10. Surós Reyes EM, Lezcano Neyra CE, Morales González SM. Resultados de la Maestría en Dirección en los procesos de evaluación y acreditación en Cuba. Periodo 2000-2022. Congreso Universidad. 2024 [acceso 31/08/2024];11(1):e6. Disponible en: https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/6

Published

2025-06-21

How to Cite

1.
Cárdenas Díaz T, Ramos López M, Portille Moore RM, Guerra Almaguer M, Bernaza Rodríguez G. Programa de Maestría en Cirugía del Segmento Anterior: autoevaluación. Rev Cubana Oftalmol [Internet]. 2025 Jun. 21 [cited 2025 Aug. 25];38. Available from: https://revoftalmologia.sld.cu/index.php/oftalmologia/article/view/2041

Issue

Section

Oftalmología y Sociedad